Sytuacja pracodawcy w dobie wirusa
W dobie koronawirusa pojawia się niezliczona ilość pytań w zakresie ochrony pracowników w przypadku konieczności kontynuowania działalności, postępowaniu w przypadku podejrzenia u pracownika występowania objawów koronawirusa oraz jego zapobieganiu, jak np. uprawnienia do badania temperatury ciała pracowników. Na te i inne wątpliwości postara się odpowiedzieć BOLD Adwokat Poznań.
Prawo a praktyka
Powyższe pytania są istotne dla zabezpieczenia zdrowia pracowników, jednakże przepisy prawne, w tym wprowadzona specustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 , innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, obowiązująca od 8 marca 2020 r. przesądza wyłącznie o możliwości oddelegowania pracownika do pracy zdalnej. Mając na uwadze skromne wytyczne zawarte w ustawie, by odpowiedzieć na postawione na wstępie pytania, należy odnieść się do informacji i zaleceń m.in. Inspekcji Sanitarnej i Ministerstwa Zdrowia.
Stanowisko Ministerstwa Zdrowia i Inspekcji Sanitarnej
Służby Inspekcji Sanitarnej i Ministerstwa Zdrowia zalecają odesłanie każdego pracownika, który ma takie możliwości, do wykonywania pracy zdalnej. Zalecenie to jest związane ściśle z art 207 k.p. konstytuującym obowiązek pracodawcy do dbania o zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
System pracy zdalnej ogranicza ryzyko zakażenia, jednocześnie nie zwalniając pracowników z zadań związanych ze świadczeniem obowiązków pracowniczych.
Brak możliwości pracy zdalnej
Adwokat prawo pracy zwraca uwagę, iż szereg pracowników zatrudnionych np. w usługach nie ma możliwości zdalnego wykonywania pracy. Ta sytuacja wiąże się z wprowadzeniem przez pracodawców dodatkowych środków zabezpieczających i ochronnych zdrowie i życie pracowników.
Brak możliwości pracy zdalnej a powinności pracodawcy
Adwokat podkreśla, że sytuacja w której pracownicy nie mają możliwości wykonywania pracy zdalnej wiąże się z koniecznością wprowadzenia szczególnych środków ostrożności i działań organizacyjnych ograniczających ryzyko zakażenia. Zaleca się również, by pracodawcy opracowali model postępowania ograniczający ryzyko rozpowszechniania się wirusa, w tym procedurę stosowaną w przypadku wystąpienia podejrzenia, iż pracownik jest zakażony koronawirusem. Adwokat Wrocław prawo pracy podpowiada, by przy opracowywaniu modelu, skontaktować się ze stacją sanitarno – epidemiologiczną z prośbą o udostępnienie instrukcji postępowania w przypadku podejrzenia występowania koronawirusa w środowisku pracy. Przy opracowywaniu metod postępowania zapobiegawczego, pracodawca winien uwzględnić szybkość i łatwość rozprzestrzeniania się wirusa, zatem wykluczyć kierowanie pracownika z podejrzeniem wirusa do ośrodków medycznych gdzie mogą przebywać osoby zdrowe ani do jednostek zakaźnych oddalonych od miejsca pracy (np., szpitali zakaźnych), bowiem podróż taka może narażać innych na zakażenie.